LTP konsernin taloushallinto hoidetaan kokonaan talon sisäisenä in-house -toimintona. Laskutuksesta, reskontrasta, kirjanpidosta ja palkkahallinnosta huolehtii kuuden hengen tiimi. Viime vuoden lopulla tiimi sai itselleen uuden työkalun, kun konsernin taloudenohjaus- ja palkkahallinnon järjestelmä vaihdettiin Netvisor -järjestelmään.
”Muutoshankkeeseen lähdettiin, koska edellisen ohjelman elinkaari tuli tiensä päähän eikä muutoinkaan enää palvellut kasvavan yrityksen tarpeita”, kertoo talouspäällikkö Pia Pihlajamäki. ”Kyseessä oli mittava uudistus, joten sen läpivientiin varattiin reilu 10 kuukauden ajanjakso. Kaikki meni kuitenkin kuten oli suunniteltukin ja käyttöönotto eteni aikataulun mukaisesti.”
Pihlajamäen mukaan uusi järjestelmä on helpottanut ja nopeuttanut eri taloushallinnon tehtäviä merkittävästi: ”Uuden järjestelmän myötä siirryimme kertaheitolla täysin sähköiseen talous- ja palkkahallinnon ympäristöön. Uusi järjestelmä selkeyttää ja nopeuttaa palkanlaskennan ja taloushallinnon prosesseja. Lisäksi uusi järjestelmä mahdollistaa paremman läpinäkyvyyden eri prosessien osalta sekä mahdollistaa tiedonhaun nopeasti ja yksinkertaisesti. Myös tilintarkastusprosessi helpottuu ja eri viranomaisraportointi on mahdollista hoitaa automaattisesti järjestelmästä.”
Alku on aina haastava, mutta uuden järjestelmän kanssa on päästy jo sinuiksi. ”Vaikka järjestelmässä riittää vielä paljon opittavaa, ovat käyttäjäkokemukset olleet hyviä ja erityisesti meillä talous- ja palkkahallinnon asiantuntijoilla on työmäärä vähentynyt automatiikan myötä olennaisesti”, iloitsee Pihlajamäki.
Seuraavat kehitysprojektitkin ovat jo Pihlajamäen tiedossa. ”Seuraavaksi selvitämme uuden järjestelmän kanssa yhteensopivaa HR-järjestelmää yhdessä henkilöstöosaston kanssa!”